Radzenie sobie ze złością – gra ciepło-zimno/grupowa

Gra Ciepło-zimno polega na rzucaniu kostką i poruszaniu pionka po tablicy. Pionek może wylądować w różnych kategoriach, a dzieci musza zaproponować lub przypomnieć sobie różne metody radzenia sobie ze złością.

Cele:

  • Radzenie sobie ze złością.
  • Koncentrowanie uwagi.
  • Stosowanie się do poleceń.
  • Współpraca, praca zespołowa.

Potrzebne materiały

  • Kostka, pionki do gry, tablica o wymiarach 0,5 x 1 metra (do kupienia w sklepach papierniczych). Tablica powinna być wcześniej przygotowana przez prowadzącego. Powinny znajdować, się na niej kategorie, w których mogą wylądować pionki: „zimno”, „ciepło” oraz „sam zdecyduj”.

Aranżacja miejsca

  • Posadzić grupę liczącą od trojga do pięciorga dzieci dookoła tablicy lub przy stole albo też na podłodze.

Opis zabawy

Dzieci rzucają kostką i przesuwają pionki o określoną liczbę pól na tablicy. Dziecko może wylądować na jednym z trzech pól: „ciepło”, „zimno” lub „sam zdecyduj”. Jeśli dziecko wyląduje na polu „ciepło”, musi wymienić nieodpowiedni sposób reagowania w sytuacji, kiedy jest się złym. Jeśli dziecko wyląduje na polu „zimno”, musi wskazać jeden odpowiedni sposób uspokojenia się (ochłodzenia emocji), kiedy jest się złym. Jeśli dziecko nie potrafi zaproponować odpowiedzi, prowadzący prosi grupę o podpowiedzi, które pomogą dziecku sformułować odpowiedź. Wygrywa gracz, który pierwszy przejdzie całą trasę na tablicy.

Realizacja zabawy krok po kroku

Powiedz dzieciom, że zagracie w grę pod tytułem Ciepło-zimno, której tematem są odpowiednie i nieodpowiednie reakcje na sytuacje wywołujące złość. Przedstaw kilka technik radzenia sobie ze złością.

  1. Powiedz dzieciom, żeby usiadły w równych odstępach dookoła tablicy. Każde z dzieci po kolei rzuca kostką. Rozpoczyna grę to dziecko, które wyrzuci najwyższą liczbę oczek. Kolejność dalszych graczy jest wyznaczona zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.
  2. Pierwsze dziecko rzuca kostką i przesuwa się o określoną liczbę pól. Musi ono następnie wskazać jeden odpowiedni lub nieodpowiedni sposób reagowania na sytuację, która wywołuje złość, w zależności od pola, na którym wyląduje. Jeśli dziecko poda dobrą odpowiedź, rzuca kolejny raz. Jeśli dziecko ma problem z samodzielnym wymyśleniem odpowiedzi, prowadzący prosi grupę o podpowiedzi pomagające dziecku znaleźć odpowiedź.
  3. Powtarzaj krok 3 do momentu, w którym pierwszy gracz przejdzie przez całą trasę po tablicy.
  4. Zakończenie zabawy: Powiedz dzieciom, że to już koniec zabawy. Poproś, żeby usiadły na krzesłach lub na podłodze, twarzą w kierunku frontowej części sali, oraz powiedz im, że nadszedł czas na omówienie gry.

Pytana dotyczące procesu grupowego

  1. Zapytaj dzieci, co musiały zrobić, żeby uczestniczyć w grze. Podkreśl ważność proponowania odpowiednich sposobów radzenia sobie ze złością, stosowania się do poleceń oraz samokontroli.
  2. Zapytaj dzieci, jak się czuły, kiedy odpowiadały prawidłowo na pytanie.
  3. Zapytaj dzieci, jak się czuły, kiedy miały problem z udzieleniem odpowiedzi na pytanie, a grupa im podpowiadała, pomagając znaleźć odpowiedź. Zapytaj dzieci, czy czuły się dobrze, kiedy pomagały im ich koledzy i koleżanki. Podkreśl, że współpraca i praca zespołowa prowadzą do sukcesu.
  4. Zapytaj dzieci, jak się czuły, kiedy gra dobiegła końca. (Reddy, 2015).

źródło: L. A. Reddy: Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2015

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: